Tours

Tours

Jaarlijks organiseren we 2-daagse inspiratie tours / studiereizen.  In 2023 was dat in Nederland, in 2022 in Londen in 2019 in Parijs en 2018 in Berlijn. Voor 2024 zijn we aan het kijken voor een inspiratie tour in Ierland of in Scandinavië. De inspiratie tours zijn een add-on op het reguliere lidmaatschap aangezien we een beperkt aantal deelnemers mee kunnen nemen. 

2023 - Amsterdam, Utrecht, Eindhoven

Tijdens deze innovatie inspiratiereis zijn we op bezoek geweest bij bedrijven die tegen de stroom in gaan het traditionele systeem uitdagen en veranderen. Maar dat dit schuurt en wringt met de regels van het bestaande. Hiervoor heb je spelbrekers nodig. Wie doen dit? Hoe pakken ze dat aan? Welke uitdagingen moeten ze overwinnen? En wat kunnen wij ervan leren om zelf toe te kunnen passen?

Het thema van onze 2-daagse inspiratiereis was dan ook: ‘Innovatie & Nieuwe Business Modellen – wat wij kunnen leren van bedrijven die een andere kijk hebben op hun markt en de status quo doorbreken’.

PROGRAMMA INSPIRATIEREIS 2023
Woensdag 13 september

* Kick-off Innovatie & Nieuwe Business modellen – Sanne Kanis
Sanne Kanis is ondernemer, auteur en oprichter van Abel Entertainment: een studio die internationale audiocontent produceert voor kinderen en families. Ze sprak over de (on)ethische kanten van technologie in haar TedX-talk en had een wekelijkse column in Het Financieele Dagblad over technologie. Tevens publiceerde ze de roman De bubbel, een columnbundel Digitale Dilemma’s en het boek Niet Appen Tijdens Het Eten. Eerder werkte ze op strategische posities voor Google, Spotify en Booking.com en heeft ze nog steeds een fascinatie voor innovatie en technologische ontwikkelingen. Ze neemt ons mee in de uitdagingen en kansen van innovatie en nieuwe business modellen voor gevestigde organisaties.

* Stoov – Niek Veendrick
Stoov, de Nederlandse maker en bedenker van duurzame warmtekussens, maakt een enorme groei door. De missie is om te laten zien dat je verschil kunt maken door de mens rechtstreeks te verwarmen en níet de ruimte eromheen.
Met een e-commercemodel dat zich direct op de klant richt én merkbouwen serieus neemt, kiest CEO Niek Veendrick voor impact op de lange termijn.

* Ebusco – Rob Stevens, Jeroen van de Vorst & Stan Peeters
Ebusco is een echte pionier op het gebied van e-bussen. Ebusco wil leidend zijn in de elektrificatie van het openbaar vervoer met innovatieve zero-emissie bussen. Hiervoor moeten ze belangrijke obstakels voor elektrificatie overwinnen.

* Food Kitchen – Diner & Rondleiding
We sluiten de dag af bij Phood Kitchen. Hyperlokaal, gezond, lekker eten. Plant-rich, broth-based en regeneratief. Rechtstreeks van de ecologische Phood farms op het bord, gericht op gezondheid. We eten ín de Aquaponic Farm en ontdekken de wereld van restorative food, bone broth en community farming. Meet the new Phood Standard.

Donderdag 14 september
* Leia Inc. (oude Dimenco) – Jochem Taminiau
Gamen en ontwerpen in 3D, maar dan zonder speciale bril? Dat kan dankzij Dimenco uit Veldhoven. Dimenco maakt 3D-schermen waarbij je geen bril nodig hebt om 3D-beelden te zien. Dit noemen ze Simulated Reality (SR).

* Pieter Pot – Jouri Schoemaker
In deze inspirerende sessie neem Jouri Schoemaker on mee in de rollercoaster genaamd Pieter Pot. Ontdek hoe het allemaal begon, hoe de tech start-up wereldwijd succes behaalde en hoe de lean startup methode werd toegepast. Jouri, een echte ondernemer in hart en nieren, deelt zijn persoonlijke ervaringen en de belangrijkste lessen die hij heeft geleerd.
Pieter Pot is een verpakkingsvrije boodschappenservice die jouw boodschappen aan huis bezorgt in glazen potten of schalen.

* New Optimist & ISKO – Xander Slagter & Marc Lensen
New Optimist laat de gevestigde orde in de kledingindustrie op eigen wijze zien dat het oude textiel ambacht in modern jasje kan zitten terwijl je een positieve bijdrage levert aan de oplossing van een aantal wereldproblemen. Wie heft er nu statiegeld op kleding? Wie stelt duurzaamheid boven groei?

New Optimist is een gamechanger. Een commercieel bedrijf met een circulair, sociaal en lokaal karakter waarbij medewerkers hun kansen vergroten naar de arbeidsmarkt, waar digitaliseren de kosten van de supply chain verkleint en het merk steward-owned is. De aandelen zijn ondergebracht in een stichting, rendement voor aandeelhouders is gemaximeerd. Nadat ze het gemaximeerde dividend hebben ontvangen, vervallen hun aandelen.

Wat kwam er aan bod?
– een goed inzicht in veranderende bedrijfsmodellen en hoe je daar op in kan spelen
– inspiratie hoe verschillende bedrijven dit toepassen

 

2022 - Londen

Het aandeel van e-commerce binnen retail zal de komende jaren alleen maar verder stijgen. In sommige branches zoals fashion gaat dat aandeel al richting de 45%. En binnen food zal dat de komende jaren richting de 20% gaan. In dat geval zal dus 55% en 80% van de omzet nog steeds via fysieke winkel gaan. Die 55% en 80% zal echter wel steeds meer beïnvloed worden door digitale touch points.

 

Het thema van de Londen Studiereis was dan ook: ‘Digitizing the Path to Purchase’.

 

Tijdens de 2 daagse trip zijn we op retail safari gegaan en bezochten we naast checkout-less stores als Amazon Go en Tesco Get Go, winkels die verschillende digital touch points hebben ontwikkeld voor branding, experience en sales. Denk daarbij aan de John Lewis, M&M en Lego Store etc. Maar ook minder bekende formules met prachtige winkels in het hartje van Londen. 

 

Tevens namen wij deel aan 2 presentaties: (1) van een jonge start-up die offline voorraden koppelt aan o.a. google shopping en daarmee klanten laat zien waar ze ‘nu’ de items kunnen ophalen en (2) de andere presentatie ging over het veranderende retail landschap in steden als Londen door digitalisering die vaak een voorbeeld is voor veranderingen in andere steden. 

Lees het verslag van Frank Dionisius van FranklyConnect op zijn blog: Klik hier >

Type at least 1 character to search
Vakgenoten Logo
Contact:
info@vakgenoten.com
Elsewhere: